loading...
پرورشی
تبلیغات

روح اله دهنوی بازدید : 482 دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

 

مقاله در مورد تولد حضرت ابوالفضل

 

لبریز از تو گفتنم اما نمی  شود

اصلا زبان برای سخن وا نمی شود

لکنت گرفته ام و مانده ام هنو

دم از شما زدن به تقلا نمی شود

عمری قلم گرفته و یک خط نوشته

بر روی دفترم اما نمی شود

 

حضرت عباس علیه السلام در چهارم ماه شعبان سال بیست و ششم هجری در مدینه به دنیا آمد. او فرزند بزرگ ام البنین(س) و پسرچهارم امیرالمومنین علی علیه السلام  است. مادر او فاطمه دختر حزام بن خالد از قبیله کلاب است که تاریخ گواهی می دهد که پدران و دایی های ام البنین( س ) در دوران قبل از اسلام جزو دلیران عرب محسوب می شدند .

و مورخان آنان را به دلیری در هنگام نبرد ستوده اند، افزون بر این، آنان علاوه بر شجاعت وقهرمانی، سالار و بزرگ و پیشوای قوم خود نیز بوده اند، آن چنان که سلاطین زمان در برابرشان سر تسلیم فرود می آورده اند. اینان همانانند که عقیل به امیرالمومنین علی علیه السلام گفت: در میان عرب از پدرانش شجاعتر و قهرمان تر یافت نشود.

ام البنین( س ) درحماسه کربلا چهار فرزند خود به نامهای عباس، جعفر،عون و عثمان را به پیشگاه الهی هدیه کرد و خود طلایه دار پیام آوران کربلا پس ازحضرت زینب (س) شد. مسلم است از چنین مادر طاهر و پاکدامنی فرزندان صالحی متولد شود که هر یک حماسه جاویدانشان بر تارک روزگار بدرخشد.

حضرت عباس علیه السلام نیز یکی از آن آزادگان است. در مورد شمایل آن حضرت، ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبین گفته:

:" عباس بن علی مردی خوش صورت و زیباروی بود و چون سوار بر اسب می شد پاهای مبارکش به زمین کشیده می شد و به او قمر بنی هاشم نیز می گفتند و پرچمدار لشکر حسین علیه السلام در روز عاشورا بود.

نام آن حضرت را امام علی علیه السلام انتخاب کرده است . حضرت ابوالفضل علیه السلام نه فقط برادر جسمانی حضرت حسین علیه السلام بود بلکه برادر ایمانی و روحانی آن حضرت نیز بوده است. روی همان اصل و قاعده ای که پیغمبر اکرم(ص) و حضرت علیعلیه السلام از نور واحد بودند و مکرر پیغمبر(ص) به آن وجود مقدس " انت اخی فی الدنیا و الاخره" می فرمود. این اخوت و برادری لازمه اش تساوی و برابری آن دو در جمیع جهات و درجات نیست. مقام امامت بالاتر، و ابوالفضل علیه السلام تابع امام بوده است. او عبدی صالح بود.

برجسته ترین نمونه این اخوت بی نظیر را می توان در ایثار و مواسات و فداکاری آن بزرگوار مشاهده کرد زیرا حضرت ابوالفضل علیه السلام درباره برادرش بزرگترین ایثار را انجام داد و جان را فدای او کرد و در سخت ترین بلاها و آزمایش های الهی با آن حضرت مواسات کرد.

در وجود شریف ابوالفضل علیه السلام دو گونه شجاعت در هم آمیخته است:

الف) شجاعت هاشمی و علوی که ارجمندتر و والاتر است و از جانب پدرش سرور اوصیا به او رسیده است.

ب) شجاعت عادی که از جانب مادرش ام البنین (س) به ارث برده است ، زیرا که در میان تیره مادرش، جدی پیراسته چون عامرین مالک بن جعفر بن کلاب بوده است که به سبب قهرمان سالاری و شجاعتش او را " ملاعب الاستة" یعنی کسی که سر نیزه ها را به بازی می گیرد، می نامیدند.

  فضایل حضرت عباس علیه السلام

1- ادب: روایت شده است که حضرت عباسعلیه السلام بدون اجازه در کنار امام حسینعلیه السلام نمی نشست و پس از کسب اجازه مانند عبدی خاضع دو زانو در برابر مولایش می نشست.

حضرت عباس علیه السلام هیچگاه به خود اجازه نداد امام حسین (ع ) را برادر خطاب نماید مگر در لحظه شهادت که فرمود ای برادر مرا دریاب.

2- یقین:( درجه بالای ایمان) ویژگی است که کمتر درغیر معصوم ایجاد می شود ، اما حضرت عباسعلیه السلام از همان کودکی، یقین به وجود آفریدگار یکتای جهان داشت و در سراسر زندگی خود با همان ویژگی مستظهر به عنایات الهی بود و از این رهگذر ویژگی های دیگر خود را متبلور می ساخت.

3-شجاعت : در جنگ صفین ابو شعثا و هفت فرزندش را به دوزخ فرستاد.

 القاب حضرت عباس علیه السلام

حضرت عباسعلیه السلام القاب گوناگونی دارد که ما در این قسمت به مهمترین آنان اشاره می کنیم:

1-    باب الحوائج

2-     سقا

3- سپهسالار

4- قمر بنی هاشم

5- پرچمدار

6- طیار: امام سجاد (ع ) فرمود " خدا دو بال در بهشت به عموی ما داده است.

7- العبد الصالح: دیگر از القاب آن جناب عبد صالح است، چنانکه در زیارت او می خوانیم" السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله"؛

 

 

نویسنده: سید محمد علی شفیعی

 

 

برچسب ها مقاله در مورد تولد حضرت ابوالفضل , شعر پیرامون میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , میلاد حضرت ابوالفضل , دانلود مولودی ، تواشیح ، مدح و سخنرانی پیرامون میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , متن ادبی ، مقاله و شعر پیرامون میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , متن اشعار سلام و صلوات ویژه میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , دانلود متن اشعار سلام و صلوات ویژه میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , سوالات ویژه مسابقات جشن میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , دانلود سوالات ویژه مسابقات جشن میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , پوستر ، تراکت ویژه میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , دانلود پوستر ، تراکت ویژه میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , برنامه های پیشنهادی ویژه میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , دانلود برنامه های پیشنهادی ویژه میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , دانلود متن ادبی ، مقاله و شعر پیرامون میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , مولودی ، تواشیح ، مدح و سخنرانی پیرامون میلاد حضرت ابوالفضل(ع) , حضرت ابوالفضل(ع) , دانلود مولودی ، تواشیح ، مدح و سخنرانی پیرامون میلاد , مولودی ، تواشیح ، مدح و سخنرانی , متن ادبی ، مقاله و شعر پیرامون میلاد , متن اشعار سلام و صلوات ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تبلیغات در سایت



 



filesell
           

درباره ما
Profile Pic
در این وبلاگ سعی شده است روش هایی کاربردی جهت امور تربیتی مدارس در اختیار مربیان پرورشی قرار گیرد . روح اله دهنوی 09157069539- r.dehnavi82@yahoo.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • اپلیکیشن بورس ترینر - آموزش بورس
    آمار سایت
  • کل مطالب : 156
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 113
  • بازدید امروز : 146
  • باردید دیروز : 357
  • گوگل امروز : 28
  • گوگل دیروز : 28
  • بازدید هفته : 146
  • بازدید ماه : 146
  • بازدید سال : 59,164
  • بازدید کلی : 504,047
  • امکانات جانبی






    تبلیغات شما اینجا


    اپلکیشن آموزش سیستم های مدارس

    آموزش تصویری سیستم توصیفی- سیستم دانا راهنمایی-

    سیستم حسابداری مدارس

    همه آموزش ها در یک برنامه اندورید همیشه همراه شما

    اپلکیشن ستاد اسکان فرهنگیان

    اپلکیشن آموزش مهارتهای هفتگانه ICDL
    اپلکیشن صبحگاه مدارس

    نیایش ایام هفته-ادعیه - پیام های قرآنی-پیام های سلامت- آهنگ ورزشی-حکایت پندآموز- خاکریز خاطرات-احادیث-حکمت نهج البلاغه-بازی صبحگاهی و ....

    اپلکیشن آموزش تصویری اتوپلی

    آموزش کامل و تصویری برنامه اتوپلیAutoPlay Media Studio 8


    اپلکیشن آموزش تصویری استوری لاین2

    با کمک این برنامه تمامی آموزش های لازم پیرامون استوری لاین 2 را به تفکیک موضوعات مختلف بر روی گوشی موبایلتون دنبال کنید

    اپلکیشن کلاس چندپایه